Recension

Underhållande när Aftonstjärnan skålar in det nya året

Oliver Jähnke
-
16/1/2024

Oliver Jähnke ser Aftonstjärnans revy “Nyårsbubbel”, en föreställning som bjuder på högt och lågt med många skratt på vägen.

För tredje året i rad bjöd Aftonstjärnan in till sitt ”Nyårsbubbel”. Här har ett gäng skickliga skribenter, musiker och scenkonstnärer slagit sina konstnärsknölar ihop och skapat en mastodont revy som innehåller allt från berörande tolkningar av Eva Dahlgren, till tokiga Göteborgsklassiker av Sonya Hedenbratt med dansande räkor, bullar och korvar.

Det är i en av stans vackraste teaterlokaler som detta går att avnjuta. Lokalen i sig är värt ett besök och vi blir uppmanade att ta del av kaféets utbud innan föreställningen, då det där serveras stenkaksdisco med tidsenliga klassiker. Väl i salongen leds vi genom kvällen av Sebastian Hagman, som också skrivit många av de svenska texter som sjungs och framförs under kvällen. Husbandet består av två musiker som tycks spela vartenda instrument som finns, David Timonen och Björn Regnér. På scen ser vi också fyra skådespelare från några av Sveriges finaste musikalutbildningar, samt revy-kungen Andreas Nygård.

Annie Nilsson, Lovis Håkansdotter och Emelie N Hagman fick sina utbildningar på Performing Arts School och Balettakademien i Göteborg och deras välskolade röster tar oss tryggt igenom musikalklassiker från ”Sunday in the Park with George”, ”Adventures in Love” och ”Annie Get Your Gun”.

Det är dock Andreas Nygård som sticker ut i den här föreställningen. Hans gestaltning av åttondeklassaren som inför skolan ska hålla ett föredrag om syfilis, men istället håller ett om physalis får publiken att vrida sig av skratt. Han har också skrivit en genialisk scen om en barnkalasunderhållning som går snett (eller gör succé?).

Även Gustav Gälsing, senast Allan den Yngre i ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann” på Wermland Opera, briljerar i sina rolltolkningar som har så många fina nyanser att jag inte vill släppa honom med blicken en sekund, av rädsla att missa något. Han har de senaste åren turnerat runt med en hyllningsföreställning till Povel Ramel (som skulle fyllt 101 år 2023), och i ”Nyårsbubblet” bjuder han på delar av detta. 

Hundraårsjubiléet av Walt Disney Studios plockas också upp i flera scener och musiknummer. Det som stannar i mig är presskonferensen med Emelie N Hagmans Snövit som får stå till svars för Disneys historia som är fylld av rasism, antisemitism, misogyni, homofobi och andra hemskheter som här på ett skickligt sätt pekas ut i en rolig och samtidigt bottnad scen.

Det är ett gäng proffs som sätter upp denna något svajiga revy. Topparna skulle platsa på vilken av Sveriges stora scener som helst, medan dalarna gör att de tre och en halv timmarna som föreställningen pågår stundtals får träsmaken i baken att göra sig påmind. Men i slutändan är “Nyårsbubbel” en lättsam föreställning med många skratt, som skålade in 2024 i en av Göteborgs vackraste lokaler.

Oliver Jähnke

Oliver Jähnke är en queer, musikalälskande Göteborgare som studerat teater både praktiskt och akademiskt främst i Göteborg. Han frilansar till vardags inom evenemang och som föreläsare.