Recension

Stora känslor med små medel i OLO Company’s “Soft Spot”

Linda Brelin
-
6/2/2024


Linda Brelin ser OLO Company’s Stockholmspremiär av “Soft spot” på Kulturhuset Stadsteatern. Hon ser en lekfull och fragmentarisk cirkusföreställning som med små medel lyckas förmedla stora känslor.

I OLO Company’s föreställning Soft Spot utforskas mänskliga relationer och deras skörhet genom en balansakt mellan handståendeartisten Stina Otterström och jonglören Arttu Lahtinen - samt hundratals vinglas. Föreställningen fick i helgen sin Stockholmspremiär på Kulturhuset Stadsteatern, efter att i mitten av 2023 haft sin urpremiär i Luleå. Det är kompaniets första produktion och Soft Spot spelar igen i februari under CirkusMania i Kungsängen och Märsta.

Konceptuellt utgår Soft Spot från vinglasets ömtålighet och vardaglighet. Detta används som en symbol för att undersöka mänsklig sårbarhet, genom ett testande och utmanande av glasets fysiska gränser. Under föreställningen placerar och roterar Lahtinen vinglasen runt Otterströms handståenden, där hon med exakt precision lyfter glasen med tårna eller balanserar ovanpå dem. Lahtinen stöttar och utmanar henne - det är mjukt och nyfiket, men där glasens bräcklighet får publiken att ständigt hålla andan. Glasens blanka yta mot träets hala fasad är förödande och föreställningen präglas av den relaterbara känslan av paniken som infinner sig sekunderna innan ett glas går i kras. Det är en stillsam, men oerhört nervkittlande föreställning som med små medel lyckas skapa stora känslor.

En av de finaste stunderna i Soft Spot blir den mest givna - när leken plötsligt går överstyr och ett vinglas krossas mot golvet. En stunds andlöshet infinner sig, där de två artisterna behöver hantera efterspelet. Är det den som kastat glaset som är skyldig, eller den som inte lyckats fånga? Till ljudet av sällsam musik tar Lahtinen fram en sopkvast som hittills varit dold för publiken och städar allvarsamt upp skärvorna. När en enorm back med krossat glas sedan släpas fram och hälls över skärvorna förstår vi att detta inte är det första glaset de krossat ihop. Detta sker förvånansvärt tidigt i föreställningen, vilket till viss del gör att föreställningens andra del inte präglas av samma nerv. Samtidigt skapar det en vilsamhet där andra kvaliteter i föreställningen får ta plats, bortom risken för krossat glas.

Detta skapar ett intimt och vardagligt universum, där Soft Spot vackert skildrar mänskliga relationers skörhet, men också styrka. Det är omöjligt att vara modig om du inte är rädd. Och det viktigaste i relationer är inte att undvika att gå sönder, utan att klara av att städa upp det som är trasigt tillsammans.

Linda Brelin

Linda Brelin är redaktör för Scenkonstguiden och verksam som projektledare, programläggare och cirkuspedagog. Hon är utbildad inom teater, cirkus, kulturgeografi och kulturprojektledning.