Recension

Riksteatern ger kraftfull pjäs för generation Z

Venessa Koohnavard
-
14/10/2022

Venessa Koohnavard ser seven methods of killing kylie jenner och imponeras av Riksteaterns uppsättning.

När Kylie Jenner fick utmärkelsen “The youngest selfmade billionaire” av Forbes 2019 efter succéen med kosmetikföretag KYLIE COSMETICS blev jag inte förvånad trots hennes unga ålder. Somliga reflekterade “hon föddes i rampljuset” och diskussionen om det var rättvist att ge den titeln till Kylie med tanke på hennes arv och miljö har gått het. “Vad gjorde jag själv när jag var 22 år?” frågar jag mig - och minns sedan att jag fortfarande bodde hemma i min mammas lilla radhus på Hisingen.

När Riksteatern ger föreställningen seven methods of killing kylie jenner är det i samarbete med Royal Court Theatre i London och i regi av Milli Bhatia. Det är den brittiska dramatikern Jasmine Lee-Jones debutpjäs som hyllats och vunnit flera priser. Titeln har provocerat Kardashian-Jenners fans och lockat populärkulturens publik- mig inkluderat som länge har Kept up with the Kardashians.

I seven methods of killing kylie jenner möter vi Cleos (Nancy Ofori) anonyma twitterkonto @INCONEGRO där hon beskriver just sju olika metoder för att döda Kylie Jenner, fyllda av åsikter om kulturell appropriering och rasism. Med en stark känsla av orättvisa målar Cleo upp vita kändisar som exploaterar den svarta kvinnokroppen genom fillers på läpparna och hårfrisyrer som cornrows - utan att själva riskera att utsättas för rasism. Istället beundras de av sina fans och influerar till en konsumtion av en kultur som inte tillhör dem - något som Cleo problematiserar i sina tweets. På scen ser vi även barndomsvännen Kara (Rachel Ann Willer) som utan filter ifrågasätter Cleos politiska aktivism på sociala medier. Hon oroas av Cleos ilska och hotfulla ton.  

Med tydliga ljusövergångar förflyttar vi oss under föreställningen mellan digitala och fysiska rum. Det är uppfriskande att se Doreen Ndagire översättning som gjorts tillgänglig för både en ung och mångfaldig publik. Meningar som ”ja då ska hon skjutas. Och nej, jag menar inte på en skottkärra fram” visar hur Ndagire har arbetat fram texten på ett smart och lekfullt sätt till sin svensktalande publik. Prestationerna av Nancy Ofori och Rachel Ann Willer är imponerande, de håller ett högt tempot med ständig närvaro. Deras energi är vass och den fysiska gestaltningen klockren - där varenda detalj på scen känns genomtänkt. Dialogen mellan skådespelarna blir som en enda lång sms-konversation eller screenshot av en twitter-tråd. Helt plötsligt blir 90 minuter för kort.

Seven methods of killing kylie jenner visar hur vår samtid kommunicerar med varandra digitalt samt hur åsikter kan eskalera genom ett klick. Att prata om sju sätt att mörda Kylie Jenner kan kännas platt - men det är i relationen mellan Cleos aktivism och Karas motstånd som föreställningen hittar sitt driv. Gestaltningen av vänskapen visar ett tungt bagage hos karaktärerna, där det parallellt med diskussioner och social orättvisa dyks ner i terapisessioner mellan vännerna. Det skapar ett djup och sättet att diskutera Cleos åsikter är både vågat och nytänkande. ”Can you keep up with me?” utbrister Cleo, en fråga till Kylie Jenner och i en annan dimension- riktad till oss i publiken.

---

seven methods of killing kylie jenner spelas 9 november på Stora Teatern i Göteborg och 10 november på Kungsbacka Teater

Venessa Koohnavard

Venessa Koohnavard är uppvuxen i Göteborg och verksam som producent och konstnär. Hon har tidigare skrivit debattinlägg om mångfald inom scenkonsten och studerar för närvarande sitt andra år till scenkonstproducent på Stockholms Konstnärliga Högskola.