Recension
Övertygande immersiv sci-fi-scenkonst i Svärmens "Metropol"
Linda Wardal
Linda Wardal har varit och sett "Metropol" en immersiv sci-fi-scenkonstupplevelse och audiovandring av scenkonstkollektivet Svärmen i samarbete med Kroppens Hus. Hon ser en välpaketerad helhetsupplevelse där inget lämnats åt slumpen.
Utformat som en rekryteringsprocess för att få evigt liv i en tidsålder 500 år bort, är du på väg mot Terminalen där du ska genomgå en mängd tester. Ett tjugotal andra besökare är liksom jag redo med hörlurar och ljudspår, beredda att försättas i en parallell fiktiv verklighet. Den inledande tjugo minuter långa utomhusvandringen startar och påminner om andra audio walks, vi rör oss i grupp och har satt på våra ljudspår exakt samtidigt för att sedan följa efter en guide som tar oss med på en sci-fi-liknande resa. Handlingen har referenser till kloning, undergång och selektivt urval, en tematik som går igen numera och påminner om Handmaid's tale och ett flertal andra dystopiska framtidsserier.
Även om det till en början inte känns så nytt så gillar jag formatet. Rösten i mina lurar styr vart och hur jag betraktar staden och ger oss en alternativ historieskrivning till det bekanta stadslandskapet. Vi stannar upp vid olika platser. Vad som verkar vara en helt vanlig kväll vid Slussen glitchar och rösten i hörlurarna ber mig att uppmärksamma en man med särpräglad gångstil som ruckar stadsbilden för oss med hörlurar eller den som bara är uppmärksam. Vi följer efter en stund och ombeds stanna vid en väg medan han försvinner iväg och en ny karaktär tar över vårt blickfång. Det är snyggt regisserat och försätter oss i ett betraktarperspektiv innan vi så småningom anländer till Terminalen (Stadsgårdsterminalen) där vår rekryteringsprocess ska starta och vi blir mer medvetna om vår egen roll i verket. "Var modig. Tala sanning" står det när vi kommer in. Vi rekryter välkomnas av fyra guider från Metropol och ombeds ta av oss hörlurarna. Det ligger påkostade informationsblad på stolarna, guiderna är karismatiskt insäljande och påminner både om TV shop-säljare och sektledare. Vi delas in i grupper och redan den första undersökningen känns obehaglig i hur vi blir tillsagda och undersökta. Metropol verkar vara lösningen för allt och det verkar svårt att säga emot.
Paketeringen är otroligt välgjord. Ingenting har lämnats åt slumpen och de många detaljerna som Stadsgårdsterminalen har inretts med gör det till en helhetsupplevelse. Kläderna de har på sig, smycken designade med Metropols logga, detaljerna inne i undersökningsrummen och den trovärdiga ploj-hemsidan för Metropol. Skådespelarna är överraskande, charmiga och obehagliga på samma gång. När vi sedan blir indelade i mindre grupper får vi följa varsin karaktär och det uppstår en del obehagliga scener. Här vill jag skicka ut en triggervarning till dig som har issues från gynundersökningar eller läkarbesök.
Hela upplevelsen är rakt igenom välarbetad och jag uppskattar användandet av Stadsgårdsterminalen och hur vi slussas runt, fram och tillbaka mellan olika platser. Dramaturgin och hur vi som publik…förlåt rekryter…både blir direkt tilltalade och dras med i fiktionen och en stund senare blir som osynliga vittnen till hemliga konversationer. Jag tappar bort mig lite i den parallella side storyn ibland, antagligen för att några namn som nämns är karaktärer som vi aldrig får möta. Men det gör inte så mycket, handlingen tar oss vidare ändå, allt inramat av en klockren ljuddesign. Två och en halv timme upplevs inte som långt eftersom vi hela tiden tas med till olika platser. Det är befriande att uppleva scenkonst som tar över en specifik plats och omvandlar den till en upplevelse som får ta tid.
Så jag rekommenderar verkligen att ta med din allra bästa genuppsättning till "Metropol" och få chansen till ett evigt liv!
Spelas fram till 21 juni i Stockholm.
______
Manus & regi: Joséphine Wistedt
Medverkande: Rickard Hasslinger, Victor Ström, Ana Stanišić, Bianca Cruzeiro.
Scenografi & Utställning: Fanny Senocq, Alice Bulukin, Tilde Hansen
Kostym & Mask: Carolina Alvear Bello
Ljusdesign: Lina Benneth & William Wenner
Dramaturg: Jonas Bernander
Projektledare: Fredrik Lundqvist
Ljuddesign: Fredrik Lundqvist
Inspelningstekniker och arr reklamjingle: Nils Kakosesos
AI Digital art: Fredrik Emanuel Sjölund, Plux Stahre
Föreställningsvärdar: Tilde Hansen, Johanna Burman, Clara Bohman, Vendela Ericsson Damm, Majolie Blanco